Classification Systems for Health Concerns, Nursing Strategies, and Client Outcomes : Nursing Practice with Families Who Have a Child with a Chronic Illness

Classification Systems for Health Concerns, Nursing Strategies, and Client Outcomes : Nursing Practice with Families Who Have a Child with a Chronic Illness

Classification Systems for Health Concerns, Nursing Strategies, and Client Outcomes : Nursing Practice with Families Who Have a Child with a Chronic Illness

Classification Systems for Health Concerns, Nursing Strategies, and Client Outcomes : Nursing Practice with Families Who Have a Child with a Chronic Illnesss

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Référence bibliographique [7075]

Feeley, Nancy et Gottlieb, Laurie N. 1998. «Classification Systems for Health Concerns, Nursing Strategies, and Client Outcomes : Nursing Practice with Families Who Have a Child with a Chronic Illness ». Revue canadienne de recherche en sciences infirmières / Canadian Journal of Nursing Research, vol. 30, no 1, p. 45-59.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
- « The purpose of this paper is to describe three classification systems that were developed in the course of conducting this intervention study. The classification systems were developed from the analysis of the nursing provided to the families who received the intervention. » (pp. 46-47)

Questions/Hypothèses :
« It was proposed that helping parents and the family unit to function optimally would have a positive effect on the psychosocial adjustment of the chronically ill child. [...] it was anticipated that the study nurses would help families a great deal with a wide range of health concerns. » (p. 48)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
« The sample comprised families who had a child (4 to 16 years of age) with a chronic illness. The participants were recruited from nine specialty clinics at a pediatric teaching hospital (allergy, arthritis, asymmetry, cleft lip and palate, cardiology, neurology, orthopedics, renal clinic, speech clinic). The 332 families who consented to participate in the study were randomly assigned to either the intervention group (n=171) or a control group (n=161). Slightly more than half (52%) of the children in the intervention group were boys. More than half (57%) of the children were between 6 and 11 years of age when the study began. The mean age of mothers was 36.7 years, of fathers 39,4 years. The mean level of education for mothers was 11.76 years, for fathers 12.16 years. » (pp. 48-49)

Instruments :
Questionnaire

Type de traitement des données :
Analyse de contenu

3. Résumé


« Cet article décrit trois systèmes de classification élaborés à partir d’une étude visant à analyser l’efficacité des interventions infirmières auprès d’enfants atteints d’une maladie chronique, en ce qui a trait à l’amélioration du degré d’adaptation psychosociale de ces derniers. On a effectué une analyse de contenu portant sur les comptes-rendus documentant les soins fournis aux 163 familles ayant participé à l’étude. Les systèmes de classification mis au point visaient à classer les éléments suivants : a) le type de préoccupations ou de questions liées à la santé qui ont fait l’objet des interventions infirmières; b) les types de geste posés par les infirmières pour aider les familles à atteindre les buts souhaités; et c) les résultats observés par les infirmières. Les systèmes de classification ainsi élaborés nous ont permis d’approfondir notre compréhension du modèle d’intervention infirmière de McGill, tout en illustrant l’étendue de la pratique infirmière dérivée de cette perspective et s’appliquant à une population spécifique (en l’occurence, les familles ayant un enfant atteint d’une maladie chronique). Ces systèmes de classification pourraient servir à décrire la pratique infirmière et à la mesurer, soit dans des interventions comme celles-ci ou après d’autres groupes de clients. » (p. 45)