Family Background, Family Income, Maternal Work and Child Development

Family Background, Family Income, Maternal Work and Child Development

Family Background, Family Income, Maternal Work and Child Development

Family Background, Family Income, Maternal Work and Child Developments

| Ajouter

Référence bibliographique [6996]

Lefebvre, Pierre et Merrigan, Philip. 1998. Family Background, Family Income, Maternal Work and Child Development. Montréal: Université du Québec à Montréal, Cahier de recherche du Centre de recherche sur l’emploi et les fluctuations économiques (CREFE), no 78.

Accéder à la publication

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
« The main goal of this paper is to identify whether children with mothers who work, all other things equal, do worst than children with a mother that stays home. » (p. 8)

Questions/Hypothèses :
- « First, does maternal employment have positive or negative implications for children well-being independently from both child and family backgroung characteristics that make some women more likely to work? Second, do better outcomes for children actually reflect differences between families? Third, do better outcomes for children appear to be more strongly related to income from earings than to income from government transfers? » (pp. 4-7)
- « The postulate underlying the hypotheses which are tested is that the mother’s time matters to the child’s development. First, controlling for several relevant factors, we anticipate a small negative effect on children’s outcomes of a mother’s increased commitment to the labour market. The main alternative hypothesis is that other factors, positively correlated with work, may cut across this negative effect and produce, on balance, a positive or no effect of mother’s work. Because some of these factors are present in the regressions, and others not (unobserved characteristics and self-selected behaviours) the direction of the bias of the estimated work effects is assessed. Second, it is expected that, controlling for several family background factors, the independent effect of family income on children’s outcomes will be small. However, welfare receipt (indicating children living in a relatively very low-income family) would have negative effects on their outcomes. » (p. 13)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
« The data collected in 1994-1995 for cycle 1 of the NLSCY (Enquête longitudinale nationale sur les enfants et les jeunes) were used. The analysis focuses on all children between 4 and 11 for which the values of the dependent or independent variables were observed. Children in single father families and children from whom the person most knowledgeable (PMK) is neither the mother nor the father were excluded. » (p. 15)

Instruments :
Questionnaire

Type de traitement de données :
Analyse statistique

3. Résumé


« Cette étude empirique présente les effets des caractéristiques familiales, du revenu familial et du travail des parents - en particulier celui des mères - sur le développement des jeunes enfants. Les indicateurs de développement analysés sont les scores obtenus par les enfants sur des échelles mesurant le développement cognitifs (enfants âgés de 4 et 5 ans) et certains comportements sociaux négatifs et positifs (enfants âgés de 4 à 11 ans). Ces scores sont interprétés commes des indices du ’stock’ de capital humain des enfants au Canada ainsi que de leur bien-être. [...] Les résultats indiquent que le travail des mères a des effets légèrement positifs ou nuls sur les indicateurs de développement des enfants. Ils suggèrent aussi que le revenu familial a peu d’effet pour l’enfant canadien typique. Cependant, il est vraisemblable que l’effet du revenu familial soit plus important pour les enfants vivant dans une famille à très faible revenu. Les variables qui prédisent le mieux les indicateurs mesurés sont celles qui sont associées aux caractéristiques des parents et de la famille. Les implications des résultats pour la politique publique à l’egard des enfants sont discutées. » (résumé)