Adolescent Mother’s Report of their Nine-Month-Old Infant’s Temperament: Psychological Variables, Infant’s Neonatal Characteristics, and Psychomotor Development

Adolescent Mother’s Report of their Nine-Month-Old Infant’s Temperament: Psychological Variables, Infant’s Neonatal Characteristics, and Psychomotor Development

Adolescent Mother’s Report of their Nine-Month-Old Infant’s Temperament: Psychological Variables, Infant’s Neonatal Characteristics, and Psychomotor Development

Adolescent Mother’s Report of their Nine-Month-Old Infant’s Temperament: Psychological Variables, Infant’s Neonatal Characteristics, and Psychomotor Developments

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Référence bibliographique [6951]

Pomerleau, Andrée, Malcuit, Gérard, Séguin, Renée, Lamarre, Ginette, Moreau, Jacques et Jéliu, Gloria. 1998. «Adolescent Mother’s Report of their Nine-Month-Old Infant’s Temperament: Psychological Variables, Infant’s Neonatal Characteristics, and Psychomotor Development ». Archives de psychologie, vol. 66, p. 67-84.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
« The present research focused on the report of infant temperament made by a population of North-American, French-speaking, adolescent mothers. It was designed to examine the relative contributions of specific child and mother characteristics in measurement of infant temperament. In a group of adolescent mothers, the more problematic social and psychological conditions present during their transition to parenthood were expected to be associated with ratings of more difficult temperamental attributes. Social conditions were related to mothers’ age, years of schooling and living arrangements, while psychological conditions referred to mothers’ ratings of infant temperament. » (p. 68)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
« Sixty-eight primiparous adolescent mothers were recruited to participate in a longitudinal study from the third trimester of pregnancy to nine months postpartum. They were recruited either directly through the obstetrics clinic of a large hospital in the city of Montréal of through obstetricians affiliated with this hospital. Mothers’ mean age was 17.6 years (SD = 1.5). Their neonates (45% girls) were healthy full-term babies, with the exceptions of one preterm infant. All 68 monthers participated in the study until two months postpartum. Fifty-six (82.4%) remained throughout the study. Demographic characteristics of the nine-month sample were not significantly different form the perinatal sample. » (p. 69)

Instrument :
- Entrevues stucturées avec questionnaires standardisés;
- Knowledge of Infant Development Inventory (KIDI : MacPhee, 1981);
- Carroll Rating Scale (CRS : Carroll, Feinberg, Smouse, Rawson + Greden, 1981);
- Arizona Social Support Interview Schedule (ASSIS : Barrera, 1980);
- NBAS (Brazelton, 1984);
- ITQ (Carey + McDevitt, 1978);
- Bayley Scales of Infant Development (Bayley, 1969).

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


« On a souvent associé les caractéristiques psychosociales des mères adolescentes au développement moins optimal de leurs nourrissons. De façon générale, elles rapportent plus de comportements négatifs chez leurs bébés que les mères adultes. La présente étude a pour but d’examiner la contribution relative des caractéristiques néonatales de l’enfant et des caractéristiques psychosociales des mères adolescentes dans leur évaluation du tempérement du bébé et dans le développement de ce dernier. Les jeunes femmes remplissent des questionnaires avant la naissance de leur enfant, ainsi qu’à deux,six et neuf mois postpartum. Les questionnaires portent sur les données sociodémographiques des mères, leurs connaissances sur le développement de l’enfant, leurs symptômes dépressifs, leur réseau de soutien et le tempérament de leur enfant. L’échelle d’évaluation néonatale de Brazelton, en période périnatale, et les échelles de développement de Bayley, à neuf mois, fournissent des mesures des mesures de l’enfant. Les résultats indiquent une relation entre les caractéristiques biologiques. Des variables de la mère et des mesures de l’enfant contribuent à la variance des scores au questionnaire sur le tempérament. Les mesures périnatales de l’enfant et son tempérament à neuf mois prédisent plus fortement les scores à l’échelle mentale de Bayley que les variables de la mère. Comme on l’observe chez les mères adultes, les évaluation des mères adolescentes du tempérament de leur enfant comportent des composantes à la fois subjectives et objectives. Leurs conditions psychosociales plus difficiles contribuent à la prévalence d’évaluations négatives du tempérament des enfants. » (p. 80)