A Review of Programs to Promote Family Wellness and Prevent the Maltreatment of Children

A Review of Programs to Promote Family Wellness and Prevent the Maltreatment of Children

A Review of Programs to Promote Family Wellness and Prevent the Maltreatment of Children

A Review of Programs to Promote Family Wellness and Prevent the Maltreatment of Childrens

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Référence bibliographique [5671]

Nelson, Geoffrey, Laurendeau, Marie-Claire et Chamberland, Claire. 2001. «A Review of Programs to Promote Family Wellness and Prevent the Maltreatment of Children ». Revue canadienne des sciences du comportement / Canadian Journal of Behavioural Science, vol. 33, no 1, p. 1-13.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
« The purpose of this paper is to describe and interpret «state of the art» programs that are designed to promot family wellness and prevent the maltreatment of preschool and school-aged children. More specifically, we: a) describe the different types of programs that have been developed to promote family wellness and prevent child maltreatment, b) review research evidence pertaining to the effectivemess of these programs, c) summarize and critique these programs and d) conclude by noting the common elements of effective promotion and prevention programs. » (p. 1)

2. Méthode



Échantillon/Matériau :
« [...] we conducted a comprehensive review of primary and secondary prevention programs aimed at promoting family wellness and preventing child maltreatment. [...] The criteria for inclusion in our review were: a) primary and secondary prevention programs [...] for children aged birth to 12, b) unpublished reports, book chapters, and journal articles in English and French during period from 1979 through 1998, and c) a prospective, controlled design (or postassessment only in the case of randomized designs). » (p. 1)

Type de traitement des données :
Analyse de contenu

3. Résumé


« Nous examinons la recherche entreprise dans le cadre de programmes conçus pour améliorer le bien-être de la famille et prévenir le mauvais traitement des enfants. À partir de cet examen, nous concluons qu’il n’existe pas de preuve montrant que les programmes d’éducation préviennent la violence sexuelle à l’endroit des enfants; seuls les programmes de visites à domicile ont montré qu’il est possible de prévenir la violence physique et la négligence à l’endroit des enfants. Aussi, il est montré que les programmes à volets multiples, axés sur la collectivité, favorisent le bien-être de la famille et préviennent un certain nombre d’abus. Les programmes les plus efficaces sont ceux qui abordent plusieurs niveaux écologiques différents d’analyse, débutent à la naissance, sont à long terme et intensifs, sont souples, sensibles aux besoins et gérés par la collectivité locale, et fondés sur des rapports de respect et de confiance entre les membres de la collectivité et une personne qui a été bien formée et qui est compétente. » (p. 1)