‘Out of State’ but Still in Mind: Family Love and the Cultural Context of Migration in Dominica, Eastern Caribbean
‘Out of State’ but Still in Mind: Family Love and the Cultural Context of Migration in Dominica, Eastern Caribbean
‘Out of State’ but Still in Mind: Family Love and the Cultural Context of Migration in Dominica, Eastern Caribbean
‘Out of State’ but Still in Mind: Family Love and the Cultural Context of Migration in Dominica, Eastern Caribbeans
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Référence bibliographique [3437]
Seller, Robbyn. 2005. «‘Out of State’ but Still in Mind: Family Love and the Cultural Context of Migration in Dominica, Eastern Caribbean ». Les Cahiers du Groupe de recherche en ethnicité et société, vol. 5, no 1, p. 43-60.
Fiche synthèse
1. Objectifs
Intentions : « In the following, I consider interwining aspects of the culture of migration in Dominica, perceived historically in the post-emancipation context and as intricately linked to the cultural configuration of mainly kinbased affective and economic relationships. » (p. 45)
Questions/Hypothèses : « How does migration ‘fit’ with local social and cultural relationships and patterns? Is there also a set of economic, social, and symbolic (or cultural) resources that is mobilized at home in the context of migration trajectories? And what role do locally defined relationships and economies, especially the relations of sharing and love, play in these trajectories, especially in the way links between people, as well as between people and place, are maintained across borders? » (p. 44)
2. Méthode
Échantillon/Matériau : « This paper draws on research carried out on the small island of Dominica, a former British colony located at the centre of the Lesser Antilles, coupled with research on Caribbean migrants in Montreal. Life story interviews with women and participant observation form the basis of the Caribbean research (Seller, 2003). » (p. 45)
Type de traitement des données : Analyse de contenu
3. Résumé
« La migration en Dominique est intrinsèquement liée à la configuration culturelle des rapports affectifs et économiques, principalement de la parenté, qui se sont développés historiquement dans le contexte d’esclavage. Cette configuration inclut l’adoption de stratégies multiples pour gagner sa vie; de larges réseaux latéraux de parenté, desquels on peut faire appel au besoin; un système d’appui parmi les parents proches pour la garde d’enfants et l’aide économique; et les valeurs culturelles qui promeuvent et supportent le système d’appui. Il est suggéré qu’en plus de leur rôle dans la construction du support économique, les réseaux transnationaux soient guidés par les relations d’affect à l’intérieur d’une notion culturellement particulière ’d’amour’. » (p. 43)