PASS-SPORTS pour ma santé : un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif pour les enfants d’âge primaire

PASS-SPORTS pour ma santé : un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif pour les enfants d’âge primaire

PASS-SPORTS pour ma santé : un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif pour les enfants d’âge primaire

PASS-SPORTS pour ma santé : un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif pour les enfants d’âge primaires

| Ajouter

Référence bibliographique [20699]

Larouche, Annie. 2018. «PASS-SPORTS pour ma santé : un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif pour les enfants d’âge primaire». Mémoire de maîtrise, Chicoutimi (Québec), Université du Québec à Chicoutimi.

Accéder à la publication

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«L’objectif de cette étude [est] d’évaluer l’impact d’un programme d’éducation parascolaire pour une saine alimentation et un mode de vie actif qui implique la participation des parents sur la condition physique d’enfants d’âge primaire.» (p. 41)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«Trente-trois enfants (6 garçons/27 filles) âgés de 10 à 13 ans ont participé à cette étude.» (p. 41) Ils ont participé à quelques ateliers par semaine du programme Pass-Sport pendant 25 semaines qui se sont déroulés dans la ville de Saguenay.

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


Results show that the «program had a significant and positive impact on the fitness of participants. The self-reported data related to this study also show us that PASS-SPORTS pour ma santé had a positive impact on the level of physical activity. The results of the measured and self-reported data analyze confirm that participants in a 25-week intervention program improved their physical condition and their weekly physical activity level. In short, this study demonstrates that a school intervention program can have positive effects on participants’ physical condition.» (p. 50) Moreover, parents «were strongly involved in the project as they played an important role in developing healthy lifestyles for their children […]. In fact, monthly conferences were scheduled every month for parents, in collaboration with other program experts. The conferences provided information on the calendar of activities for the upcoming month as well as tools to better intervene with their children. Throughout this project, the team of experts involved wanted to empower children and their parents to take charge of themselves and improve their level of physical activity. Interventions in which parents participate actively also appear to be more effective than interventions without parents […]. School intervention with parental support has a positive effect on total physical activity time, active transportation, and school-related sports activities […].» (p. 51)