Welfare Policy, Language Group, and the Duration of Lone Motherhood Spells
Welfare Policy, Language Group, and the Duration of Lone Motherhood Spells
Welfare Policy, Language Group, and the Duration of Lone Motherhood Spells
Welfare Policy, Language Group, and the Duration of Lone Motherhood Spellss
|
Référence bibliographique [2018]
Dooley, Martin D. et Finnie, Ross. 2008. «Welfare Policy, Language Group, and the Duration of Lone Motherhood Spells ». Analyse de politiques / Canadian Public Policy, vol. 34, no 1, p. 37-64.
Fiche synthèse
1. Objectifs
Intentions : «The first objective of this paper is to estimate the impact of these policy changes [in income support programs during the 1990s] on the length of lone motherhood spells. [...] A second objective of this paper is to incorporate exit states into our analysis. [...] [One] reason for considering the different exit states into which lone mothers move is the difference between Quebec and the rest of Canada in the type of union in which couples live.» (p.38)
Questions/Hypothèses : «How long do women stay in the state of lone motherhood? What are the transition rates to the different exit states to which women move when they stop being lone mothers? How does the impact of welfare benefit levels and other variables, such as the age of mother and children, affect the exit rates to these different states? Is there evidence that exit rates changed during the 1990s, and can these changes be linked to the welfare and related reforms initiated in that period? Are there differences in the exit rates to different states between lone mothers in provinces with different histories of welfare reform or between lone mothers in Francophone Quebec versus the rest of Canada? Do the economic consequences of an exit from lone motherhood vary by exit state and/or language group?» (p.39)
2. Méthode
Échantillon/Matériau : Données tirées de la Longitudinal Administrative Databank (LAD) de Statistiques Canada
Type de traitement des données : Analyse statistique
3. Résumé
«Dans cette étude, nous avons estimé, grâce à un large échantillon de dossiers d’impôt, un modèle de risque concurrent de la probabilité que les femmes monoparentales changent de statut, à la suite d’un mariage ou d’une déclaration d’union de fait. Nous avons observé que les récentes réformes de la politique d’aide sociale canadienne n’ont eu qu’un léger impact sur la durée des périodes de monoparentalité chez les femmes. De plus, quand on compare les femmes monoparentales québécoises francophones et les femmes canadiennes anglophones, on observe que, quand elles changent de statut, c’est chez les premières plus souvent à la suite d’une déclaration d’union de fait et moins souvent à la suite d’un mariage que chez les secondes ; toutefois, la durée des périodes de monoparentalité est la même dans les deux groupes. Enfin, l’impact, sur le plan financier, d’un changement de statut chez les femmes monoparentales est le même, que ce changement soit dû à un mariage ou à une déclaration d’union de fait.» (p.37)