Profil d’activité physique des enfants et adolescents diabétiques de type 1

Profil d’activité physique des enfants et adolescents diabétiques de type 1

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Profil d’activité physique des enfants et adolescents diabétiques de type 1s

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Référence bibliographique [20174]

Michaud, Isabelle. 2016. «Profil d’activité physique des enfants et adolescents diabétiques de type 1». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université de Montréal, Département de kinésiologie.

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
Ce mémoire avec article vise à «révéler le profil d’activité physique complet, incluant les barrières à l’exercice et les habitudes de vie des parents, des enfants et adolescents DT1 [diabète type 1], selon leur type de traitement à l’insuline (pompe ou injections).» (p. i)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
L’échantillon est composé de «par 188 patients DT1 âgés de 6 à 17 ans et un de leurs parents.» (p. i)

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


Results of the study show that «[t]he investigation of factors linked to healthier lifestyle led to interesting results. The odds of watching >2h of screen time per day was lower for adolescents with parents’ PA [physical activity] variety ≥2 (OR=0.33; p=0.040). This result, in addition to the positive association found between the variety of parental PA and MVPA [moderate-to-vigorous physical activity], reveals that T1D [type 1 diabetes] adolescents with parents that were performing a larger variety of PAs had a healthier lifestyle: they exercised more and spent less time in front of screens. Moreover, a wider variety of parental PAs appeared to be more important than parents participating in PAs with their child and the actual parental PA level per se. Several previous reports have looked into the association between parental PA behavior and their child’s PA level in different populations. However, to our knowledge, none of these studies specifically examined the variety of parental PAs as a potential factor. One can speculate that parents with a wide variety of activities is a contributing factor in helping their children find activities that are well suited for them.» (p. 27)