Codification, Transplants and History: Law Reform in Louisiana (1808) and Quebec (1866)
Codification, Transplants and History: Law Reform in Louisiana (1808) and Quebec (1866)
Codification, Transplants and History: Law Reform in Louisiana (1808) and Quebec (1866)
Codification, Transplants and History: Law Reform in Louisiana (1808) and Quebec (1866)s
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Référence bibliographique [17600]
Cairns, John W. 2015. Codification, Transplants and History: Law Reform in Louisiana (1808) and Quebec (1866). Clark (États-Unis): Talbot Publishing.
Fiche synthèse
1. Objectifs
Intentions : «The aim was to explore the interrelationship of legal and social change through a study of the transplanting of law from Europe to Louisiana and Quebec […].» (p. xi)
2. Méthode
Échantillon/Matériau : Cette étude repose sur nombreuses sources premières principalement de nature juridique. Des textes de lois, notamment les codes civils de la Louisiane et du Québec, sont comparés à ceux d’Europe.
Type de traitement des données : Réflexion critique
3. Résumé
According to this study, «[b]oth the Civil Code of Lower Canada of 1866 and the Digest of Orleans of 1808 are transplanted or borrowed codes. […] The codifiers utilized a foreign code both as a model and as a quarry of accessible and readily borrowable provisions. Both codes are obvious offspring of the 1804 Code Napoléon. Indeed, very many codes either are borrowed from other countries or are heavily influenced by foreign codes. […] We can say that the Quebec and Louisiana codes are both borrowed codes; but this does not mean they are necessarily slavish, unthinking copies. In fact, as will have been seen, both codes deviate in certain areas from the French code: this is as regards both substantive provisions and topics chosen or arrangement.» (p. 497) L’auteur consacre une grande partie de son ouvrage à la comparaison du droit familial entre la Louisiane et le Québec. Il étudie la provenance du droit concernant le mariage et l’autorité parentale. À cet égard, il remarque que le droit familial québécois est davantage conservateur que celui de la Louisiane et maintient les pouvoirs des pères dans une société déjà patriarcale. L’auteur attribue ce droit conservateur à la place importante que prennent les traditions au sein des avocats québécois du XIXe siècle.