Associations prospectives entre l’exposition à la fumée secondaire résidentielle à l’enfance et les difficultés psychosociales à la préadolescence
Associations prospectives entre l’exposition à la fumée secondaire résidentielle à l’enfance et les difficultés psychosociales à la préadolescence
Associations prospectives entre l’exposition à la fumée secondaire résidentielle à l’enfance et les difficultés psychosociales à la préadolescence
Associations prospectives entre l’exposition à la fumée secondaire résidentielle à l’enfance et les difficultés psychosociales à la préadolescences
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Référence bibliographique [17436]
Lévesque-Seck, François. 2016. Associations prospectives entre l’exposition à la fumée secondaire résidentielle à l’enfance et les difficultés psychosociales à la préadolescence. Montréal: Université de Montréal, École de psychoéducation.
Intentions : «Le but de cette étude était donc de déterminer si l’exposition à la fumée secondaire à l’enfance était associée à des difficultés comportementales, sociales et occupationnelles à la préadolescence, lorsque l’exposition est isolée à l’aide de multiples variables de contrôle.» (p. 54)
2. Méthode
Échantillon/Matériau : L’étude est basée sur les données de l’Étude longitudinale du développement des enfants du Québec, à laquelle 1035 parents québécois avaient participé.
Instruments : Questionnaire
Type de traitement des données : Analyse statistique
3. Résumé
«Our results support the Surgeon’s General recommendations that no exposure to household secondhand smoke in childhood can be considered safe (US Department of Health and Human Services, 2014). In this study, children exposed to household secondhand smoke between ages 1.5 and 7 were more likely to instigate aggression toward other children, threaten others with violence, and induce fear to access property of others. Increased risks were also found for using reactive aggression to problem solve in situations related to sharing, teasing, and discussing opinion divergences. Also, increases in our measure of early household smoke exposure were associated with a proportional increase in risks of engaging in early delinquent behaviors such as skipping school, fighting, breaking and entry, being questioned by police officers, and being affiliated with a gang. Academically, children exposed to early household secondhand smoke showed increased risks for poor academic performance, failing subjects at school, and grade retention. There was also a link with not liking school as much as their non-exposed peers. Lastly, increased exposure to household smoke also forecasted more overt classroom misbehavior such as disruptiveness, insolence, and cheating.» (p. 25)