Person-Centered Care Training in Long-Term Care Settings: Usefulness and Facility of Transfer into Practice

Person-Centered Care Training in Long-Term Care Settings: Usefulness and Facility of Transfer into Practice

Person-Centered Care Training in Long-Term Care Settings: Usefulness and Facility of Transfer into Practice

Person-Centered Care Training in Long-Term Care Settings: Usefulness and Facility of Transfer into Practices

| Ajouter

Référence bibliographique [13255]

Viau-Guay, Anabelle, Bellemare, Marie, Feillou, Isabelle, Trudel, Louis, Desrosiers, Johanne et Robitaille, Marie-Josée. 2013. «Person-Centered Care Training in Long-Term Care Settings: Usefulness and Facility of Transfer into Practice ». La revue canadienne du vieillissement / Canadian Journal on Aging, vol. 32, no 1, p. 57-72.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«Les approches de soins centrées sur la personne sont de plus en plus recommandées en vue d’améliorer la qualité des soins de longue durée. Au Québec (Canada), l’approche relationnelle de soins a été implantée dans plusieurs établissements. Cette étude porte sur le point de vue des soignants formés sur l’utilité de cette approche ainsi que sur leur capacité à la transférer en pratique.» (p. 57)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«Of all workers who participated in the training provided by an ASSTSAS [Association paritaire pour la santé et la sécurité du travail du secteur affaires sociales] trainer between 2004 and 2008, 392 participants (94%) completed the questionnaire.» (p. 62)

Instruments :
Questionnaire

Type de traitement des données :
Analyse de contenu

3. Résumé


«Les répondants perçoivent que certaines dimensions de l’approche sont hors de leur portée ou s’opposent à leurs croyances. Ils rapportent des pressions liées aux contraintes temporelles, à leurs collègues ainsi qu’aux familles des résidents. Ces résultats indiquent que la formation ne suffit pas à transformer les pratiques. Il faut également agir sur les croyances des individus ainsi que sur les situations de travail.» (p. 57) «Some caregivers mentioned the difficulties related to the lack of support from residents’ families. Although this interpretation is not coherent with person-centered care, some caregivers seem to think that the presence of a family member can interfere with the caregiver resident relationship. This highlights the fact that the interaction between the microsystems involving the ’work group’ and ‘families of residents’ may not always be harmonious in relation to RBC [relationship-based care]. This finding is consistent with the affirmation that the involvement of residents’ families is likely to facilitate the implementation of person-centered care approaches (Shaller, 2007). According to this principle, RBC’s training could be enriched by advocating more clearly the importance for the caregivers to establish a relationship not only with residents, but also with their families and with other significant persons.» (p. 69)