New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canada

New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canada

New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canada

New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canadas

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Référence bibliographique [11414]

Kottelenberg, Michael J. et Lehrer, Steven F. 2013. «New Evidence on the Impacts of Access to and Attending Universal Child-Care in Canada ». Analyse de politiques / Canadian Public Policy, vol. 39, no 2, p. 263-285.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«Au Canada, les défenseurs des programmes universels de garde d’enfants présentent souvent l’exemple du Québec comme un modèle que les autres provinces devraient suivre en matière de petite enfance et de garde d’enfants. Alors que ces programmes sont très populaires auprès des citoyens, des études portant sur l’accès à ces services ont indiqué qu’ils ont entraîné une multitude d’effets indésirables sur le développement et la santé des enfants ainsi que sur les familles; ces recherches ont évidemment subi beaucoup de critiques et suscité la controverse. Dans cet article, nous montrons que leurs analyses étaient toutefois robustes en ce qui a trait aux questions portant: 1. sur la possibilité que les effets négatifs diminueraient au fur et à mesure que les prestataires de services auraient plus d’expérience; 2. sur des comparaisons multiples; et 3. sur le fait que leurs estimations mesuraient l’impact causal de la disponibilité de services de garde et non celui de l’utilisation de ces services.» (p. 263)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«To undertake our proposed analyses, we use the National Longitudinal Study of Children and Youth (NLSCY), which tracks cohorts of Canadian children from early childhood. This study’s first sample was drawn in 1994–95 and consisted of Canadian children aged zero to eleven.» (p. 266)

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


«Taken together, the results from this study expand our knowledge about the effectiveness of policies that subsidize child-care in Canada on developmental outcomes and reject the proposition that introducing a universal child-care program will unambiguously weaken individual and family outcomes. The large difference between the estimates of the average effect of child-care and the local average treatment effects suggests that some groups may derive more benefit from child-care than others. Understanding the sources of treatment effect heterogeneity may help us to develop an understanding of whether it would be advantageous to target child-care to those who would benefit most from its provision. In conclusion, we suggest that further investigation, using both qualitative and quantitative data, is needed to improve our understanding of the pathways through which child-care contributes to the production of education, health, family, and parenting outcomes.» (p. 280)