Comportements oppositionnels et engagement scolaire : effet modérateur de la relation maître-élève

Comportements oppositionnels et engagement scolaire : effet modérateur de la relation maître-élève

Comportements oppositionnels et engagement scolaire : effet modérateur de la relation maître-élève

Comportements oppositionnels et engagement scolaire : effet modérateur de la relation maître-élèves

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Référence bibliographique [10865]

Vandenbossche-Makombo, Jade. 2012. «Comportements oppositionnels et engagement scolaire : effet modérateur de la relation maître-élève». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université de Montréal, École de psychoéducation.

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«La présente étude vise à examiner le lien entre le degré d’opposition d’élèves du 2e cycle du primaire et leur engagement comportemental et affectif en français. Elle tente aussi de vérifier si la chaleur ou les conflits présents dans la relation maître-élève agissent comme facteurs de protection ou comme facteurs aggravants face à l’engagement scolaire des élèves oppositionnels. Finalement, cette étude s’intéresse à l’effet différentiel de la relation maître-élève sur l’engagement scolaire des garçons et des filles.» (p. 3)

Questions/Hypothèses :
«[I]t is first hypothesized that students who display higher degrees of oppositional behaviors at T1 will possess lower levels of behavioral and emotional engagement toward French Language Arts at T2, than their peers with less oppositional behaviors. Second, we expect that students who share a close relationship with their teacher will be more engaged both behaviorally and emotionally at T2, than their peers who share a less affectionate bond with their teachers, while the opposite will be true for students who experience much conflict with their teacher. Next, we hypothesize that being a girl will be associated with higher behavioral and emotional engagement at T2 than being a boy. It is also hypothesized that the association between students’ degree of oppositional behaviors at T1 and their level of behavioral and emotional engagement in French Language Arts at T2 will be weaker for students who share a very affectionate bond with their teacher; while the association between the independent and dependent variables will be stronger for students whose interactions with teacher are disharmonious. Finally, we expect oppositional girls to be less engaged both behaviorally and emotionally at T2 than oppositional boys.» (p. 40-41)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«Data from the current study comes from a three-year longitudinal research project that was established in partnership with a School Board of the Montérégie region, in the province of Quebec (Canada). […] For the current study, we used the data of 385 elementary students (54.8% males) who attended third and fourth grade classrooms as well as special education classrooms. The mean age of these students during the first year of the project was 8.97 years. [...] The 28 participating teachers (17.3% male) were quite experienced in terms of number of years teaching, with the majority of the sample having taught for more than 15 years (56.8%), and only 4.9% being in their first year of teaching.» (p. 41-42)

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


«Les résultats obtenus révèlent que la chaleur n’agit pas à titre de facteur de protection en ce qui a trait à l’engagement comportemental des élèves oppositionnels, mais qu’elle est bénéfique pour l’engagement comportemental des filles. Les résultats confirment également l’effet aggravant des conflits sur l’engagement comportemental des élèves oppositionnels. Finalement, cette étude indique que les conflits élèves-enseignants sont nuisibles pour l’engagement affectif des garçons.» (p. 3) Le support parental constitue l’une des variables étudiées, et les analyses de corrélation nous apprennent qu’un support parental élevé ainsi que la réussite académique sont reliés à un meilleur engagement comportemental de l’enfant.