Computerized Attention Training for Childhood Behavior Disorders: a Non-Pharmaceutical Treatment Approach

Computerized Attention Training for Childhood Behavior Disorders: a Non-Pharmaceutical Treatment Approach

Computerized Attention Training for Childhood Behavior Disorders: a Non-Pharmaceutical Treatment Approach

Computerized Attention Training for Childhood Behavior Disorders: a Non-Pharmaceutical Treatment Approachs

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Référence bibliographique [10540]

Rabipour, Sheida. 2012. «Computerized Attention Training for Childhood Behavior Disorders: a Non-Pharmaceutical Treatment Approach». Mémoire de maîtrise, Montréal, Université McGill, Programme intégré en neuroscience.

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
Cette thèse par articles s’intéresse au récent domaine de l’entrainement cognitif de l’attention. «Dans notre revue critique [article 1], nous tentons de saisir les bienfaits que divers programmes d’entrainement cognitif peuvent apporter, et nous évaluons les preuves en faveur ou en défaveur des programmes d’entrainement cognitif disponibles sur le marché.» (p. viii)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
Données documentaires diverses

Type de traitement des données :
Réflexion critique

3. Résumé


«Specific researchers have demonstrated sustainable behavioral improvements using independent programs. Following brief interventions, children have demonstrated improvements in measures of non-verbal intelligence, language development, and control over affect and executive function. In addition, electrophysiological and neuroimaging studies report a shift of signature brainwaves toward more adult-like patterns and maturation of neural modules implicated in attention, respectively. [...] These programs, however, have rarely made a trailblazing breakthrough in improving symptoms and resolving impairments. In this regard, such approaches to cognitive remediation show promise, but hardly represent stand-alone treatments. [...] Other methods of training show similar benefits for improving cognitive function and behavioral control through executive attention. These include bilingualism, musical training, physical exercise, regular interaction with nature, and proper parenting. Such findings support practice in alternate forms of training that need not involve circumscribed programs.» (p. 58) Une partie de la recension traite de l’importance primordiale que jouent les parents et le milieu familial dans le développement cognitif de l’enfant. Dans cette section, l’évaluation de plusieurs programmes visant à améliorer les compétences parentales est présentée. Ces programmes auraient un effet bénéfique sur la relation parent-enfant ainsi que sur le développement de pratiques éducatives mieux adaptés aux besoins spécifiques de l’enfant ayant des difficultés d’apprentissage ou de développement.