Transitions and the Lifecourse: Challenging the Constructions of ’Growing Old’

Transitions and the Lifecourse: Challenging the Constructions of ’Growing Old’

Transitions and the Lifecourse: Challenging the Constructions of ’Growing Old’

Transitions and the Lifecourse: Challenging the Constructions of ’Growing Old’s

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Référence bibliographique [10455]

Grenier, Amanda. 2012. Transitions and the Lifecourse: Challenging the Constructions of ’Growing Old’. Bristol (Chicago): Policy Press.

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
This book «confronts current understanding and approaches to ageing and late life». (quatrième de couverture)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
Neuf personnes âgées, dont trois vivant à Montréal ont été rencontrées.

Type de traitement des données :
Analyse de contenu

3. Résumé


«Organized around the concept of transition, this book questions the dominant notions that tend to ‘fix’ models of the lifecourse and shape responses to older people. It takes a unique perspective that draws together ideas about late life as expressed in social policy and socio-cultural constructs of age with lived experience. Older people’s accounts are central to this reconsideration, and their insights point to challenges with regards to the ‘institutionalised lifecourse’, advanced age/impairment and diversity.» (quatrième de couverture) Ainsi, l’auteure mentionne, entre autres, à quel point les relations, telles le couple et la famille, deviennent importantes, voire centrales pendant les transitions de vie à un âge avancé. Il est également question de l’impact de l’orientation sexuelle sur l’identité et les relations des personnes âgées.