Stepfamilies in Canada: Numbers, Characteristics, Stability and Childbearing

Stepfamilies in Canada: Numbers, Characteristics, Stability and Childbearing

Stepfamilies in Canada: Numbers, Characteristics, Stability and Childbearing

Stepfamilies in Canada: Numbers, Characteristics, Stability and Childbearings

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Référence bibliographique [10173]

Martin, Valerie. 2011. «Stepfamilies in Canada: Numbers, Characteristics, Stability and Childbearing». Thèse de doctorat, Montréal, Université McGill, Département de sociologie.

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«Cette thèse approche d’un point de vue sociodémographique l’étude des familles recomposées au Canada, à partir de l’Enquête Sociale Générale (ESG) rétrospective (2001) sur la famille.» (p. ii)

Questions/Hypothèses :
The research questions are: «1) At the end of the day, does conjugal instability lead to a lower or higher fertility level? […] 2) [T]he question [is] of whether with a rising number of stepfamilies, fertility actually increases since couples in stepfamilies want something that will create a bond between all their children. [...] 3) Are the rising numbers of couples, who live common law contributing to a decline in fertility, since cohabiters have often been found to be less fertile? […] 4) Since stepfamilies have a complex structure and history, what might be the key circumstances that lead them to decide to have a common child or not. […] 5) Do stepchildren substitute for children and consequently people do not have biological children to experience parenthood?» (p. 80)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«Our analysis is based on the General Social Survey (GSS) that was conducted by Statistics Canada in 2001.» (p. 108) The sample has 2 389 respondents who had experienced at least one episode of stepfamily life.

Instruments :
Questionnaire

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


Cette thèse «[…] est divisée en trois parties. Elle présente d’abord une revue de la littérature sur les théories de la famille et la progression des familles recomposées. Cette section forme la base d’une discussion sur les différentes raisons qui expliquent pourquoi les familles recomposées sont encore souvent perçues comme ayant des problèmes particuliers et font l’objet de réprobation; nous tentons également de définir les différentes formes que peuvent prendre ces familles. […] Nous adoptons tout d’abord une perspective transversale pour décrire les familles recomposées au moment de l’enquête. Le but de cet exercice est de comparer les familles recomposées avec les familles intactes et monoparentales afin de voir l’étendue et la nature des différences qui les séparent. […] Dans l’étape suivante, nous adoptons une perspective longitudinale pour mieux comprendre la dynamique des familles recomposées. Nous examinons l’instabilité des familles recomposées et le risque qu’elles ont d’avoir un enfant commun, adoptant pour ce faire l’analyse des transitions.» (p. ii-iii)