The Effects of Perceived Parental Authority on Academic Success, Self-esteem, Self-confidence, and Psychological Well-being

The Effects of Perceived Parental Authority on Academic Success, Self-esteem, Self-confidence, and Psychological Well-being

The Effects of Perceived Parental Authority on Academic Success, Self-esteem, Self-confidence, and Psychological Well-being

The Effects of Perceived Parental Authority on Academic Success, Self-esteem, Self-confidence, and Psychological Well-beings

| Ajouter

Référence bibliographique [393]

Accéder à la publication

Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«Cette thèse examine les effets de la perception de l’autorité parentale sur cinq variables : l’estime de soi, la confiance en soi, le bien-être psychologique, le succès académique et la réaction émotionnelle envers l’autorité parentale.» (p. 24)

Questions/Hypothèses :
L’auteure pose quatre hypothèses: «[…] 1) confirmer une relation entre la perception de l’autorité parentale, la perception de soi, le succès académique et le bien-être psychologique; 2) vérifier si les participants provenant d’une famille autoritaire démontraient des faibles résultats au niveau de leur estime de soi, confiance en soi, rendement scolaire et bien-être psychologique; 3) valider que les participants provenant d’une famille autoritaire avaient une réaction négative envers l’autorité parentale; 4) évaluer un modèle structurel qui met en évidence la relation entre la perception de l’autorité parentale et les quatre variables.» (p. 5)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«L’échantillon de 377 participants a été recruté à trois endroits: l’Université du Québec à Trois-Rivières et deux lieux de travail. Les participants étaient âgés de 18 à 64 ans. De plus, notre échantillon était composé de 284 femmes et 77 hommes. La moyenne d’âge de nos participants était de 25 ans (E. T.= 8,29).» (p. 27)

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


«Parents influence children in many ways and often leave an everlasting mark on their lives. Parental involvement, empathy, and control are aspects of parenting that are often questioned and scrutinized by researchers. Theorists have speculated that a high level of parental control and a low level of parental empathy equate to a dysfunctional self-view in children. In this research, our primary objective was to explore the realm of perceived parental authority and the potential impact on an individual’s self-esteem, self-confidence, psychological health, and academic success. We hypothesized that a negative relationship existed between high-perceived parental authority, self-esteem, self-confidence, and academic success. A positive relationship was discovered between high-perceived parental authority and high psychopathology (low psychological health). The results from our analysis substantiated our hypothesis and further validated the contemporary literature on parenting styles. Therefore, a high-Ievel of perceived parental authority led to a low self-esteem, self-confidence, and academic success. In addition, high level of perceived parental authority was correlated with high psychological health (e.g. high psychological distress).» (p. 109)