The Impact of Early Life Seizures on Cognitive Development

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The Impact of Early Life Seizures on Cognitive Development

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
Cette thèse par article a comme objectif de mieux comprendre les déficits cognitifs suite à une épisode de status épilepticus (SE). Seul le deuxième article fera l’objet de cette fiche. Celui-ci a pour but «d’étudier le développement cognitif suite à une CF [convulsion fébrile] complexe de l’apparition de la convulsion jusqu’à l’âge scolaire, dans le contexte de facteurs de risques connus pour un développement moins favorable […].» (p. iii)

Questions/Hypothèses :
«It was hypothesized that infants having suffered complex FS [febrile seizures] would show hindered development as compared to simple FS controls, within the first year-post onset.» (p. 23)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«Two groups of participants were recruited transversally. Thirty-five infants presenting with an initial complex febrile seizure were assessed within the first year post seizure-onset and compared to thirty controls of similar demographics, on measures of cognitive, motor and language development, as well as on measures of behavior and emotion.» (p. 55) «[R]recruitment for both groups in both cohorts was completed similarly, that is, through the Child University Hospital Center Sainte-Justine’s (CHU Sainte-Justine) Emergency Department.» (p. 61) Les parents de ces enfants ont répondu aux questionnaires.

Instruments :
Questionnaires

Type de traitement des données :
Analyse statistique

3. Résumé


«Les résultats de l’étude clinique […] ont démontré un développement cognitif demeurant dans la norme à l’intérieur de la première année suivant l’apparition de la convulsion, sans impact de la durée de la crise ou de l’âge à l’apparition de la crise. À l’âge scolaire, les résultats ont démontré que intelligence globale [sic] n’est pas affectée suite à une CF complexe. Par contre, des différences de groupes significatives ont indiqué des difficultés cognitives spécifiques, particulièrement au niveau des fonctions exécutives, de l’apprentissage et de la mémoire, qui s’aggravent en fonction de la durée de la convulsion. Des difficultés émotionnelles ont également été démontrées chez les enfants ayant subi une CF complexe.» (p. iii) Moreover, «parents of children having suffered complex FS seem to show significant concerns related to behavior and emotion as compared to parents of children having suffered simple FS, even though these concerns are within normal ranges. Given the subjective nature of these measures, our results reflect behavioral issues as observed by the parent. As such, we cannot rule out the possible impact and influence of parental stress on our results. In considering this potential confound, it is possible that parents who are stressed as a result of the FS event have a biased perception of their child’s skills, although children with weaker skills can also lead to parental stress. Results on the questionnaire may also reflect a bidirectional relationship between parental stress and children with weaker skills.» (p. 81)