A Narrative Inquiry: Experiences of Iranian Mothers of Children with Disabilities in Toronto, Ontario

A Narrative Inquiry: Experiences of Iranian Mothers of Children with Disabilities in Toronto, Ontario

A Narrative Inquiry: Experiences of Iranian Mothers of Children with Disabilities in Toronto, Ontario

A Narrative Inquiry: Experiences of Iranian Mothers of Children with Disabilities in Toronto, Ontarios

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Référence bibliographique [12866]

Jalali-Kushki, Yasaman. 2014. «A Narrative Inquiry: Experiences of Iranian Mothers of Children with Disabilities in Toronto, Ontario». Thèse de doctorat, Montréal, Université McGill, Département de psychopédagogie et psychologie du counseling.

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Fiche synthèse

1. Objectifs


Intentions :
«This inquiry aims to examine the complexities of Iranian women’s lives and, in particular, to explore the experiences of immigrant Iranian mothers who have a child with a disability in Toronto, Ontario, Canada.» (p. 2)

Questions/Hypothèses :
«There is one central question that guided the research design and analysis: What are the experiences of immigrant mothers in relation to accessing disability related supports and services for their child(ren) since emigrating from Iran to Toronto, Ontario? […] The following procedural questions were used as probes during the interview process with Iranian mothers living in Toronto with a child diagnosed with a disability. What are the experiences of Iranian mothers who have a child with a disability in Iran? What stories can be told from the experiences during the immigration process to Toronto, ON? What are the experiences of Iranian mothers who have children with disabilities upon immigration to Toronto?» (p. 9)

2. Méthode


Échantillon/Matériau :
«This dissertation highlights the life narratives of seven women who emigrated from Iran to Toronto, Ontario and had a child with a disability.» (p. 1)

Instruments :
Guide d’entretien

Type de traitement des données :
Analyse de contenu

3. Résumé


«De façon générale, les analyses ont indiqué que les sentiments de responsabilité, de blâme et de stigmatisation éprouvés par ces femmes ont souvent contribué à leur isolement, diminuant du fait même l’accès à un soutien émotif. Les analyses montrent également les services professionnels typiques, comme les écoles et les hôpitaux, comme sources de soutien professionnel aux mères questionnées. Finalement, l’importance que ces femmes attachent à l’éducation et les initiatives qu’elles prennent pour développer leurs propres sources de soutien montrent qu’il existe un réel besoin en matière de développement personnel et de formation adaptés culturellement. De façon globale, les expériences des femmes immigrantes ayant un enfant qui présente une déficience restent mal comprises. En leur donnant la parole, la présente étude tente de sensibiliser les chercheurs et les responsables des programmes de santé et des programmes communautaires aux besoins de ces femmes.» (p. iii)